
1403 اسفند 4, شنبه در عصر فناوریهای پیشرفته، خودروهای خودران متصل (CAVs) به یکی از ارکان اصلی سیستمهای حمل و نقل هوشمند تبدیل شدهاند. با این حال، ارزیابی خطرات رانندگی در محیطهای ترافیکی پیچیده همچنان یک چالش بزرگ است. این مطالعه با ارائه روشی نوآورانه بر پایه تئوری میدانهای پتانسیل مولکولی ، راهحلی کارآمد برای ارزیابی پیوسته و پویای خطرات ناشی از تعاملات بین خودروها ارائه میدهد. این روش با استفاده از پارامترهایی مانند سرعت، شتاب و فاصله بین خودروها، خطرات را در سناریوهای مختلف رانندگی مانند دنبالکردن تغییر خط و حق تقدم بررسی میکند. نتایج نشان میدهند که این روش نسبت به شاخصهای سنتی مانند زمان تا برخورد (TTC) و نرخ کاهش سرعت برای جلوگیری از برخورد (DRAC)، عملکرد بهتری دارد و قادر است خطرات را به صورت پیوسته و با دقت بالا ارزیابی کند. علاوه بر این، این روش امکان پیشبینی خطرات آینده را نیز فراهم میآورد، که میتواند به بهبود ایمنی و کارایی سیستمهای حمل و نقل هوشمند کمک شایانی کند.