استارت خودرو وسیلهای برای راهاندازی موتور است که ابتدا بهصورت دستی کار میکرد و بعدها با پیشرفت فناوری، برقی شد. اجزای اصلی استارت شامل موتور الکتریکی، سلونوئید، پینیون استارت، بالشتک، پلانجر و سیمپیچ میشود. استارت خودروها انواع مختلفی دارد: برقی، پنوماتیکی، هیدرولیکی، اینرسی، از پیش درگیر شده، کاهش دنده و استارت خودروهای سنگین. علائم خرابی استارت شامل صداهای غیرعادی، عدم چرخش موتور، تاخیر در راهاندازی و روشن نشدن موتور است.
خودروهای الکتریکی نیز مکانیزم راهاندازی دارند، اما استارت آنها با سیستمهای الکترونیکی پیشرفته کار میکند. نگهداری مناسب باتری، سرویس منظم خودرو و بررسی اجزای استارت برای حفظ کارایی آن ضروری است.
تاریخچه ی استارت خودرو
استارت خودرو، دستگاهی است که برای راه اندازی موتور خودرو استفاده میشود. در گذشته، برای راه اندازی موتور خودرو از سیستم دستی استفاده میشد که نیاز به چرخاندن و ترکیب کردن کلید با شمعهای موتور داشت. اما با پیشرفت فناوری، استارت خودرو به صورت خودکار و با استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک که با باتری خودرو تغذیه میشود، طراحی شده است.
تاریخچه استارت خودرو به دهه 1890 برمیگردد، زمانی که اولین خودروهای با دو سیلندر ایجاد شدند. در آن زمان، راهاندازی موتور با استفاده از دستیابهای مکانیکی صورت میگرفت. در سال 1911، استارت خودرو با دستیاب الکتریکی توسط شرکت Cadillac برای اولین بار در خودروهای لوکس معرفی شد. اما به دلیل هزینه بالای تولید، استارت خودرو به طور گستردهتری در دهه 1920 مورد استفاده قرار گرفت.
در سالهای بعدی، با پیشرفت فناوری، استارت خودرو به صورت خودکار و با استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک طراحی شد. در حال حاضر، اکثر خودروهای مدرن با استفاده از استارت خودکار تجهیز شدهاند که برای راهاندازی موتور، کافیست کلید را به حالت استارت برگردانید.
آیا استارت خودرو در خودروهای الکتریکی نیز وجود دارد؟
استارت خودرو در همه خودروها یکسان نیست و ممکن است بسته به نوع خودرو، سال تولید، سازنده و مدل خودرو، تفاوت داشته باشد. برخی خودروها از استارت با دکمه استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر از کلید فیزیکی استفاده میکنند. همچنین، برخی خودروها دارای سیستم استارت و استوپ خودکار هستند که برای صرفهجویی در سوخت و افزایش عمر مفید موتور، موتور را خاموش میکنند و بعد از برداشتن پایانه پدال ترمز، موتور را مجدداً راهاندازی میکنند.
به طور کلی، استارت خودرو بسته به نوع خودرو، ممکن است در نحوه استفاده و طراحی متفاوت باشد، اما هدف آن در همه خودروها یکسان است، یعنی راهاندازی موتور خودرو.
اجزای استارت خودرو
1. موتور الکتریکی: یک موتور الکتریکی کوچک است که برای چرخاندن موتور خودرو استفاده میشود.
2. سلونوئید یا اتوماتیک استارت: یک قطعه الکترومغناطیسی است که وظیفه روشن و خاموش کردن موتور الکتریکی را دارد.
3. پینیون استارت یا دنده استارت: یک دنده کوچک است که بر روی شفت موتور الکتریکی قرار دارد و با چرخاندن آن، پینیون استارت به دندهی قطعهای که به شفت کرنک موتور متصل است، متصل میشود و موتور را چرخانده و موتور خودرو را راهاندازی میکند.
4. بالشتک: یک قطعه از جنس لاستیکی است که برای جذب لرزشها و تعدیل نیروهای ناشی از چرخش موتور الکتریکی استفاده میشود.
5. پلانجر: یک قطعه کوچک است که برای تعیین موقعیت پینیون استارت و قطعهای که به شفت کرنک متصل است، استفاده میشود.
6. سیم پیچ: یک سیم الکتریکی است که برای انتقال برق از باطری خودرو به سلونوئید و موتور الکتریکی استارت استفاده میشود.
انواع استارت خودرو
1. استارت برقی: در استارت برقی، یک موتور الکتریکی کوچک برای چرخاندن موتور خودرو استفاده میشود. معمولاً در خودروهای سبک و متوسط استفاده میشود. با فشردن دکمهی استارت، سیم پیچ الکتریکی به موتور الکتریکی اتصال مییابد و موتور الکتریکی شروع به چرخاندن میشود. پینیون استارت به دندهی قطعهای که به شفت کرنک متصل است، متصل میشود و موتور خودرو را راهاندازی میکند.
2. استارت پنوماتیکی: در استارت پنوماتیکی، هوا به عنوان منبع انرژی برای چرخاندن موتور استفاده میشود. یک کمپرسور هوا به سیستم پنوماتیکی متصل شده و با ایجاد فشار، پیستونی را به حرکت درمیآورد که در نتیجه پینیون استارت را به دندهی کرنک متصل میکند و موتور خودرو را راهاندازی میکند. استارت پنوماتیکی در خودروهای سنگین مانند کامیونها و اتوبوسها استفاده میشود.
3. استارت هیدرولیکی: در استارت هیدرولیکی، هیدرولیک به عنوان منبع انرژی برای چرخاندن موتور استفاده میشود. یک پمپ هیدرولیک به سیستم هیدرولیکی متصل شده و با ایجاد فشار، پیستونی را به حرکت درمیآورد که در نتیجه پینیون استارت را به دندهی کرنک متصل میکند و موتور خودرو را راهاندازی میکند. استارت هیدرولیکی نیز در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.
4. استارت اینرسی: استارت اینرسی نوعی از استارت برقی است که در آن، یک چرخ دنده کوچک به شفت استارت متصل میشود و در هنگام راهاندازی موتور، به دندهی بزرگتری که به شفت کرنک متصل است، متصل میشود. این نوع استارت برای خودروهای با موتور بزرگ و قدرتمند به کار میرود.
5. استارتهای از پیش درگیر شده: در این نوع استارت، پینیون استارت همواره درگیر دندهی کرنک موتور است و در هنگام راهاندازی، به صورت اتوماتیک با دندهی کرنک متصل میشود. استارتهای از پیش درگیر شده در برخی خودروهای سبک و متوسط استفاده میشوند.
6. استارت کاهش دنده: در استارت کاهش دنده، یک دنده کوچک بر روی شفت استارت میچرخد و با دندهی بزرگتری که به شفت کرنک متصل است، در هنگام راهاندازی موتور متصل میشود. این نوع استارت در خودروهای با موتور بزرگ و قدرتمند و در موتورهای دیزلی استفاده میشود.
7. استارت خودروهای سنگین: استارت خودروهای سنگین شامل استارتهای هیدرولیکی، پنوماتیکی و الکتریکی است که برای راهاندازی موتورهای بسیار بزرگ و قدرتمندی که در خودروهای سنگین مانند کامیونها، اتوبوسها و تریلرها استفاده میشوند، طراحی شدهاند.
علائم خرابی استارت خودرو
اگر استارت خودرو شما خراب شده باشد، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید:
1. صدای غیرعادی: در صورتی که استارت خودرو خراب شده باشد، ممکن است صدای غیرعادی از طریق موتور الکتریکی یا سیستم پنوماتیکی یا هیدرولیکی بشنوید.
2. عدم چرخش موتور: اگر استارت خودرو خراب باشد، ممکن است موتور خودرو چرخش نکند و به جای آن، صدای غیرعادی از خود بدهد.
3. تاخیر در راهاندازی موتور: در بعضی موارد، استارت خودرو ممکن است با تاخیر یا با مشکل روبرو شود. در این صورت، شما باید دکمه استارت را برای چند بار فشار دهید تا موتور بتواند راهاندازی شود.
4. برقراری ارتباط نامناسب بین استارت و موتور: در صورتی که پینیون استارت ارتباط نامناسبی با دندهی کرنک موتور داشته باشد، ممکن است موتور خودرو برای راهاندازی تلاش کند اما نتواند این کار را به درستی انجام دهد.
5. سیستم استارت روشن شده اما موتور راهاندازی نشده است: در بعضی از موارد، سیستم استارت روشن میشود اما موتور خودرو راهاندازی نمیشود. این مشکل ممکن است به دلیل عدم برقراری ارتباط صحیح بین پینیون استارت و دندهی کرنک موتور باشد.
در هر صورت، در صورتی که مشکلی در استارت خودرو شما وجود دارد، بهتر است به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا علت خرابی را تشخیص دهد و برطرف کند.
آیا استارت خودرو در خودروهای الکتریکی نیز وجود دارد؟
بله، در خودروهای الکتریکی نیز استارت وجود دارد، ولی به دلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی، استارت در این خودروها با مکانیزم متفاوتی کار میکند. در خودروهای الکتریکی، یک موتور الکتریکی به عنوان منبع انرژی برای چرخاندن چرخها استفاده میشود. برای راهاندازی موتور الکتریکی، سیستم کنترل الکترونیکی به صورت خودکار میتواند موتور را راهاندازی کند.
به علاوه، برخی خودروهای الکتریکی با یک دکمه راهاندازی هوشمند همراه هستند که با فشردن آن، سیستم کنترل الکترونیکی موتور را راهاندازی میکند. در این حالت، نیازی به یک موتور استارت جداگانه نیست.
در کل، استارت در خودروهای الکتریکی با یک سیستم راهاندازی الکترونیکی هوشمند که موتور را به صورت خودکار راهاندازی میکند، کار میکند.
روش هایی برای نگهداری بهتر از استارت خودرو
برای نگهداری بهتر از استارت خودرو و جلوگیری از خرابی آن، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
1. بررسی و تعویض باتری: باتری خودرو نقش مهمی در عملکرد استارت دارد. بنابراین، بررسی و تعویض باتری به دوره نگهداری معمولی خودرو اضافه شود.
2. سرویس منظم: سرویس منظم خودرو، از جمله تعویض روغن، فیلتر هوا و سوخت، میتواند به بهبود عملکرد استارت کمک کند.
3. نگهداری سیستم تهویه: سیستم تهویه خودرو، برای برطرف کردن مشکلاتی مانند خشک شدن باتری و خرابی استارت مهم است. بنابراین، نگهداری منظم سیستم تهویه، از جمله تمیز کردن فیلترهای هوا، میتواند به بهبود عملکرد استارت کمک کند.
4. استفاده مناسب از استارت: استفاده مناسب از استارت، به عنوان مثال، عدم چرخاندن موتور برای مدت طولانی و فشردن دکمه استارت به مدت طولانی، میتواند به جلوگیری از خرابی استارت کمک کند.
5. نگهداری منظم از سیستم استارت: بررسی منظم سیستم استارت، از جمله بررسی پینیون استارت و دندههای کرنک، میتواند به جلوگیری از خرابی استارت کمک کند.
6. حفظ دمای مناسب: حفظ دمای مناسب در خودرو، از جمله پارک خودرو در جایی که از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری شده و استفاده از پوششهای محافظ برای باتری، میتواند به جلوگیری از خرابی استارت کمک کند.
با رعایت موارد گفته شده، میتوانید از عمر مفید استارت خودرو بیشتری برخوردار شوید و از خرابی آن جلوگیری کنید.