
1403 اسفند 8, چهارشنبه این پژوهش با هدف بهبود کیفیت توان سیستم توزیع و کاهش اثرات منفی بار خودروهای برقی مانند تلفات توان، انحرافات ولتاژ و فاکتورهای عدم تعادل ولتاژ انجام شده است. شاخص انحراف ولتاژ، فاکتور عدم تعادل ولتاژ و وابستگی به شبکه برای شارژ بار خودروهای برقی بهطور همزمان برای سه حالت مختلف با استفاده از الگوریتم بهینهسازی Fire Hawk و الگوریتم ترکیبی Whale Particle Swarm Optimization به حداقل رسیدهاند. مسئله پیشنهادی بر روی سیستم نامتعادل IEEE 123-bus با استفاده از نرمافزار MATLAB آزمایش شده است. عدم قطعیت در تولید توان خورشیدی و وضعیت شارژ خودروهای برقی با استفاده از شبیهسازی مونت کارلو مدلسازی شده است. انرژی خورشیدی بهعنوان منبع اصلی برای ایستگاههای شارژ خودروهای برقی استفاده میشود و تنها در صورت عدم کفایت توان خورشیدی، از شبکه برق استفاده میشود. محدوده پایداری ولتاژ و نقطه بحرانی سیستم با استفاده از تحلیل حساسیت تعیین شده است. ایستگاههای شارژ خودروهای برقی بر اساس فاکتور حساسیت ولتاژ بهطور بهینه در شبکه توزیع قرار گرفتهاند. یک الگوریتم شارژ-دشارژ برای کاهش مقدار انرژی گرفتهشده از شبکه با استفاده از خودروهای برقی بهعنوان دستگاههای ذخیرهسازی موقت به کار گرفته شده است.