
پراید
پراید شاید جنجالیترین خودروی تاریخ ایران باشد. خودرویی که بیش از دو دهه بر خیابانهای کشور سلطنت کرد و همزمان هم پرطرفدارترین و هم پرانتقادترین محصول سایپا بود. پراید در اصل محصولی مشترک میان مزدا ژاپن و فورد آمریکا بود که ابتدا در دهه ۸۰ میلادی با نامهای مزدا 121 و فورد فستیوا تولید شد. کمی بعد شرکت کیا موتورز کره جنوبی نسخه تغییر یافته آن را با نام پراید وارد بازار کرد. در سال ۱۳۷۲ سایپا امتیاز تولید آن را خرید و این خودرو با دو مدل «نسیم» (هاچبک) و «صبا» (سدان) وارد ایران شد.
موفقیت پراید در ایران چند دلیل روشن داشت:
ارزانترین خودرو بازار بود.
قطعات یدکیاش همهجا پیدا میشد.
تعمیرش ساده بود و اکثر مکانیکها آن را خوب میشناختند.
مصرف سوخت نسبتاً پایینی داشت.
به همین دلیل پراید به خودرویی برای قشر متوسط و کمدرآمد تبدیل شد و خیلی زود جایگزین پیکان بهعنوان خودروی اقتصادی ملی شد.