فراری ۲۹۶ اسپشیال نزدیک به ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد، که تمام این قدرت را به محور عقب منتقل می کند، تا یک خودرو سوپر اسپرت جذاب از برند ایتالیایی برای خاص پسندان باشد.
هیچکس پس از تجربه رانندگی با فراری ۲۹۶ GTB هیبریدی با ۸۱۹ اسب بخار نمیگوید که این خودرو به کاهش وزن و افزایش قدرت نیاز دارد، اما مهندسان فراری به این فکر افتادهاند.
مدل جدید ۲۹۶ Speciale با ۶۰ کیلوگرم کاهش وزن و ۸۶۸ اسب بخار قدرت، بهبودهای قابل توجهی را ارائه میدهد. این اعداد ممکن است برای یک فراری مدرن که به طور طبیعی قدرتمند است، شگفتانگیز به نظر نرسد، اما نسخه Speciale به معنای تجربه رانندگی بهتر و افزایش ارزش کلکسیونی آن است.
مشخصات فنی فراری ۲۹۶ اسپشیال
نخستین نکته این است که این خودرو از پیشرانه پلاگین هیبرید با ۸۶۷ اسب بخار قدرت بهره میبرد، که از ۸۱۸ اسب بخار در نسخه استاندارد بیشتر است. موتور V-6 تویینتوربو ۳.۰ لیتری به تنهایی ۶۹۰ اسب بخار تولید میکند که دقیقاً مانند خودرو مسابقهای ۲۹۶ Challenge است. البته که این موضوع یک اتفاق تصادفی نیست، بلکه فراری میگوید نسخه Speciale از همان برنامه ریزی موتور و استراتژی توربو نسخه مسابقه ای استفاده میکند، با پیستونهای بهروزرسانیشده و میللنگی سبکتر. همچنین سیستم کنترل ناک نیز مستقیماً از تیم فراری در فرمول ۱ به این نسخه منتقل شده است.
اما این تنها بخشی از پیشرانه فراری اسپشیال ۲۹۶ است. موتور الکتریکی ۱۷۷ اسب بخار به قدرت اضافه میکند، و همه این قدرت از طریق جعبهدنده هشتسرعته DCT فراری به چرخهای عقب منتقل میشود. جعبه دنده با نسخه استاندارد یکی است، اما نقاط تعویض بهینهسازی شدهاند تا بهتر از قدرت اضافی استفاده کنند و از آنجا که این مدل یک خودرو پلاگین هیبرید است، می تواند با توان پیشرانه الکتریکی مسافتی در حدود ۲۵ کیلومتر را طی کند.
فراری ۲۹۶ Speciale با سقف ثابت عرضه شده و فراری Speciale A با سقف جمعشونده یا کروک، که قدرت در هر دو نسخه یکسان است. هر دو خودرو همچنین نسبت به نسخه استاندارد سبک تر هستند، نسخه کانورتیبل ۵۰ کیلوگرم و نسخه با سقف فلزی ۶۰ کیلوگرم از نمونه استاندارد سبک تر است. اضافه شدن الیاف کربن دلیل اصلی این کاهش وزن است، بهویژه در داخل کابین که رودریهای Speciale بر روی خودرو نصب شده است. همچنین از کربن فایبر در کنسول مرکزی، بخش هایی از داشبورد و فرمان خودرو استفاده شده است تا وزن کلی کاهش یابد.
طراحی فراری ۲۹۶ اسپشیال
در مورد طراحی، فراری Speciale سپرهای جدیدی در جلو و عقب دارد، که سپر عقب شامل یک دیفیوزر بسیار بزرگ است. یک بال جمعشونده جدید از پشت خودرو بالا میآید که با توجه به سرعت و هندلینگ یا بسته به حالت رانندگی تغییر حالت می دهد.
علاوه بر ظاهر بهطور غیرقابل انکاری تهاجمی، فراری ادعا میکند که هر دو نسخه ۲۹۶ Speciale دارای ۲۰ درصد نیروی دانفورس بیشتری نسبت به مدلهای GTB و GTS هستند. در GTS، فراری همچنین یک بال کوچک اضافه میکند که به طور همزمان به هدایت هوا به سمت پوشش عقب کمک میکند و در عین حال تلاطم در کابین را کاهش میدهد. همچنین جریان هوای بیشتری به موتور و ترمزها میرسد.
زیر بدنه خودرو؛ فراری سیستم تعلیق را دوباره تنظیم کرده است تا بهتر با قدرت کنار بیاید. فنرها کمی سفتتر و از تیتانیوم ساخته شدهاند که به کاهش وزن کمک میکند. ارتفاع خودرو کمی پایینتر است و از شوکهای قابل تنظیم Multimatic، که در مدل ۲۹۶ GT3 به کار رفته است، استفاده می کند. لاستیکهای ویژه Michelin Pilot Sport Cup2 که بهطور خاص برای Speciale طراحی شدهاند، برروی این مدل عرضه شده اند.
اما قیمت فراری ۲۹۶ Speciale چه قدر است؟ فراری معمولاً اعداد قیمت خودرو را منتشر نمی کند، اما احتمالاً این خودرو قیمتی در حدود ۴۶۴,۰۰۰ دلار داشته باشد.