سیلندر ترمز (Wheel Cylinder) که سیلندر چرخ نیز نامیده میشود، بخشی از سیستم ترمز کاسه ای هیدرولیک است که در هر چرخ خودرو قرار گرفته و معمولا در بالای چرخ جای میگیرد. این قطعه که در سال ۱۹۵۸ توسط Bendix اختراع شد، یک جزء هیدرولیکی است که زمانیکه پدال ترمز فشرده می شود، به کفشک های ترمز در جهت خلاف کاسه چرخ فشار وارد کرده و بدین ترتیب باعث کم شدن سرعت خودرو و یا توقف آن می شود.این قطعه شامل یک محفظه ساخته شده از جنس چدن خاکستری و یا در مدلهای جدیدتر، از آلومینیوم است که بالطبع سبکتر میباشد.
سیلندر چرخ شامل یک سیلندر، دو پیستون، لاستیک های تشتکی، گردگیر، فنر و پیچ هواگیری است. این قطعات معمولا به کفشک های ترمز متصل بوده و طرز کار آن ها بدین صورت است که روغن ارسالی از سیلندر اصلی یا پمپ ترمز توسط لوله های روغن، به سیلندرهای چرخ وارد می شود. مجرای ورودی برای این روغن در وسط سیلندر و بین دو پیستون می باشد که این روغن پس از ورود لاستیک های تشتکی را به دیواره سیلندر جسبانده و نیروی فشاری آن باعث دور شدن پیستون ها از یکدیگر شده و در پی آن نیروی پیستون ها به کفشک لنت ها وارد شده و اصطکاک ایجاد شده بین لنت و کاسه چرخ باعث کم شدن سرعت خودرو و یا توقف کامل آن می شود. در این سیستم برای جدا نگه داشتن پستون ها از یکدیگر از فنر در بین آن ها استفاده می شود.